woensdag 30 mei 2012

Dag 10 : Amboise - Tours : 24 km

Ziezo, en hiermee is ongeveer een derde van de reis geklaard. 700 km gedaan, en ik zet de teller weer op nul.
Deze morgen ging het mij absoluut niet af. Ik denk dat het dat dom hotel is waar ik zat, de Blason. Eerst moest mijn fiets op een open parking blijven staan. Heb effe duidelijk gemaakt dat dit niet de afspraak was en daar dus geen sprake kon van zijn. Enfin, dan mocht ik met fiets en al de binnenkoer op, door de lounge met paard en zak. Uiterst kleine kamer. Normaal klaag ik daar niet over, maar hier was zelfs geen kast, enkel twee kapstokken en een mini badkamertje zonder enige plaats om zelfs maar een tandenborstel neer te leggen. Bovendien aan heel drukke straatkant, zodat venster dicht moest bij zo'n hitte, en uiteraard geen airco. Enfin, helemaal à la française waar ze niet moeten wachten op toeristen die zomaar in hun schoot komen gevallen. En aan de balie een typische geverfde jonge geit die vindt dat ze te goed is voor de job die ze doet. Bijna ontploft! Ze zou wel verschoten zijn  :-)
Enfin, dan naar Clos Lucé. Als museum viel me dat tegen. Leonardo da Vinci was veel meer dan een uitvinder met groot technisch vernuft. Hij was in de eerste plaats een groot humanist met een ontzettend brede belangstelling en kunnen. Dat komt absoluut niet uit de verf. De exposities betreffen vooral zijn oorlogstuig (tank, mitraillettes, valschermen enz), zijn toepassing van Archimdes' eureka, de draaibrug, de sluizen, en zo van dat.  De denker, filosoof Leonardo is daar totaal afwezig, op een paar van zijn aforismen na, die ongeordend tegen de muur geplakt werden. Met zo'n ruimte zou je veel meer kunnen doen, want die is prachtig.Ook het park, van waaruit je een prachtig zicht hebt op de chapelle van de chateau royal.  Enfin, ik heb er een paar foto's van genomen, en ben dan naar Tours gefietst in een goed uur. Meteen mijn was in bad gestoken want hij zal tijd genoeg hebben om te drogen.
En Klo komt straks. Joepie. Ik vond eerst geen plaats, dan in dit hotel een kamer met twee bedden. Ik zei tegen het mevrouwtje dat mijn mevrouwtje straks zou komen, en dat het tien dagen geleden is dat ik ze gezien heb, en dat ik dus liever een groot bed zou hebben. En ik heb voor dezelfde prijs een appartement gekregen, dat ze normaal per week verhuren, maar waarvan nu eentje vrij was. Mét groot bed. Achteraan, op achtste verdieping. Zalig.

1 opmerking:

  1. Ach van die geiten zitten er overal die denken dat ze te goed zijn ...die tegenslag van gisteren zal rap vergeten zijn, deze avond komt Klo op bezoek en dat maakt alles goed.
    geniet ervan met volle teugen samen, en dan terug met volle moed aan de slag voor de volgende 700km, laat maar je benen eens goed insmeren hahahahaha
    met van die wonder paardenzalf, zo spring je de bergen over. dikke smak voor jullie beiden.

    BeantwoordenVerwijderen