donderdag 31 mei 2012

Dag 11 : Tours- Châtellerault : 83,5 km

Om negen uur vertrokken, en om halftwee zal ik met Klo aan tafel in Châtellerault! Zonder zakken! Het was gelijk vliegen. Ja, dat is wel een groot verschil, zo'n goede 15 kg minder mee te sleuren hebben. Lief Klootje.
Het was een zalige avond, rondslenteren in het oude Tours (heel mooi), paar terrasjes doen, onder afdakje eten want er brak een onweer los. Al het stof is weer gaan liggen, en de lente is vandaag weer volop daar. Het land is als de vorige dagen: eindeloze tarwe- en roggevelden. En vaak met mooie klaprozen. Ja Lieve....Maar eerst een paar foto's van Tours.
Ik wist niet dat de zeer vroeg gestorven kinderen van Anne de Bretagne en Charles VIII in Tours begraven lagen. U herinnert zich: Charles VIII is op een dag, bij het hinkstapspringen binnen in zijn kasteel, met zijn ketel tegen een deurstijl gevlogen en is eraan gestorven. Kinderloos! Anne de Bretagne (de erfgename van het hertogdom!) was bijzonder begeerdee bruid (de sloor huwde op haar 14 jaar met de koning), en de volgende troonpretendent was cousin Louis XII. It's all in the family. Anyway, trieste boel.

En dan nu een fototje vóór het vertrek in Tours, en dan eentje aan tafel bij aankomst.


En Chatellerault heeft een mooie romaanse maar helaas gesloten kerk van Sint Jacob. En zoals vaak zie je op de grond signalen voor de weg naar Santiago, zoals hier in het centrum van de stad.


En nu rustig babbeltje slaan met Klo. Er is zoveel te vertellen...

2 opmerkingen:

  1. Mooi! Ik deed dezelfde rit een jaar geleden op 7 augustus, op mijn verjaardag. Hele mooie landschappen. Maar wij trotseerden toen wel regenbuien en hagelstenen ....

    Doe zo verder! Op naar Poitiers en verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb totnogtoe prachtig weer. Echt warm, maar dat deert niet: ik drink genoeg en al rijdend is er altijd windje...

    BeantwoordenVerwijderen