woensdag 6 juni 2012

Dag 17: Biganos - Escource : 83 km

Maar eerst een fotootje bij het afscheidsdineetje gisterenavond.
't Was heel plezant, en vooral heel lief van Klo om mij te komen bezoeken. Ben nu alweer een eind verder.
Door de Landes, heerlijk stil en kalm rijden, vaak over uitstekende fietspaden. Altijd maar rechtdoor...
En ben in Labouheyre, een dorpje van niemendal, de Sint Jacobskerk binnengestapt. Het is al eerder een zeldzaamheid dat een kerk open is. Jammer. In die kleine vroeg-gotische of romaanse kerkjes hangt steeds een sfeer van ingetogenheid, wat de stilte zo deugddoend maakt.
Ik heb nu een kamer gevonden in een bar/tabac/épicerie. De vrouw is wat verzuurd: ze is 64, heeft heel haar leven hard gewerkt en kan de sociale fraude niet verdragen. Ze doet niet anders dan verhalen aanslepen van mensen die het systeem misbruiken. Enerzijds begrijp ik dat natuurlijk, maar anderzijds vind ik toch dat ze haar geluk niet mag doen afhangen van het doen en laten van anderen. Maar ik heb ze ontdooid met de foto's van Liezeke, en dan is ze ook beginnen vertellen over haar vier kleinkinderen. En dat was al veel charmanter.
Morgen naar Dax, een goede 60 km denk ik. Niet zwaar, niet ver. Heb zin om daar op tijd aan te komen en de stad effe te bekijken. Het blijft dus nog steeds een grote vrolijkheid, deze tocht, met weinig weeën (ik smeer wel elke dag wat zalf op de billen, want die begin ik te voelen) en veel vreugde.

3 opmerkingen:

  1. Leuke tocht, zo te zien - ik lees met heel veel plezier je dagelijkse stukje en reis een beetje mee, ook al dank zij de foto's.
    Moet een goed bedevaarter niet af en toe een religieus moment inplannen?
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij volgen je elke dag, zo te zien een mooie streek en met weinig problemen toch al veel km gedaan, je begint nu op een echte bedevaarder te lijken met je snor en baardgroei en dat op 17 dagen, hopelijk herkennen wij u nog als je aankomt in Torre.Goed gedaan op zo een korte tijd.
    Dikke smak!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht dat je maar tot Santiago ging gaan, niet tot Torre? :)

    Inderdaad, mooi ringbaardje. Staat je wel goed. :) Maar goed, moet nog dubbel zo lang worden! :)
    Dikke zoen

    BeantwoordenVerwijderen