maandag 11 juni 2012

Dag 22 : Roncesvalles - Puente de la Reina: 71 km

Eerst nog effe teruggrijpen naar gisterenavond. Er was in die kerk een mis voor pelgrims. Ben er heengegaan: stampvolle kerk, met jong en oud en alles doorheen. Stevige stemming, en goed voor het samenhorigheidsgevoel. Iedereen raakt aan de praat met iedereen. Na de mis was er nog een rondgang, een processie zeg maar, naar het claustrum en de kapittelzaal van het klooster waar één van de koningen van Navarra ligt opgebaard. Have a look.
Gisterenavond heb ik dan ook de "pelgrimmaaltijd" genomen. Zat samen met Amerikanen, Spanjaarden, een Oostenrijker en het paar uit Amsterdam aan tafel. Zeer, zeer leuk. Die Nederlanders zijn kloeke mensen: ze fietsten al naar Rome, ook al eens naar Compostella, een rondgang in Nieuw Zeeland. En nu doen ze de heen en weer-tocht! Hun oudste kleinkind is 16 jaar, dus zullen zij ook wel een respectabele leeftijd hebben. Nederland fietsland, het is ongelofelijk.
Nou, vandaag vroeg opgestaan, want ik wilde de dreigende regen voor zijn. En ik was ze voor, want het weer verbeterde maar onderweg.
En zo zie je, Lieve, dat ook hier nog klaprozen bloeien.
Puente de la Reina is een klein ding, één oude straat groot, en een prachtige Romaanse brug, waarover elke pelgrim absoluut moet en wil gaan!

Zo, nu ga ik wat slapen. Mijn was droogt, ik heb al een hotel in Logroño voor morgen... life is still nice!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten