vrijdag 8 juni 2012

Dag 19: Dax - Saint Palais: 56 km

Vandaag had ik helemaal geen zin om op mijn fiets te kruipen. Na zoveel dagen vlakke ritten was ik gewoon bang dat ik de stevige hellingen van vandaag (na Dax klimt het langzaam tot aan de Pyreneeën) niet zou aankunnen. Tja, je moet gewoon vooruit, en na een paar kilometer kreeg ik een helling van 1 km 6% opgediend, en tot mijn verwondering ging het verbazend wel. De volgende, eentje van 6% ook, maar van 2,5 kilometer ging even vlot. Ik moet dus wel wat getraind zijn blijkbaar. Een volgende, korte helling maar van 9%, was even puffen, maar het ging. Enfin, ik voel me al veel geruster. Die Pyreneeën zijn echt een obsessie geworden. Voor morgen voorzag ik een korte rit naar Saint Jean Pied de Port, (aan de voet van...), en dan een nog kortere rit op zondag (28,5 km), naar Roncesvalles, maar dat is één grote helling over de berg heen. We zien wel, maar vandaag vind ik het ietwat minder obsessioneel! Saint Palais is een stil stadje, heel Baskisch, waar ik een goed hotel uitkoos. Aangekomen, ben ik wel een ander hotel binnengestapt, waar ze natuurlijk mijn naam niet vonden. Heb toen maar mijn reservering nagekeken.... gelukkig kon de man ermee lachen. 
Onderweg zag ik wel de bergen opdoemen, maar de lichte regen en de zware wolken hielden het zicht erop wat tegen. Nou, ik deed toch een poging.
Na dertig kilometer een twaalfde eeuwse abdijkerk bezocht, Sorde l'Abbaye.
En in Saint Palais ging ik, tegen mijn gewoonte in, een neo-gotische kerk binnen. Ik gruwel van die kitcherige fake, maar dit vond ik wel stemmig, allicht omwille van de soberheid binnenin en de donkere kleuren.

Zondag ben ik drie weken weg, en ben ik in Spanje. Waw!

2 opmerkingen:

  1. Dag Herman, we blijven je colgen. Ik heb ondertussen ook deel 3 van de sint-jaconpbsfietsroute gekocht opdat ik jeok in Baskenland en verser kan volgen. Zondag wordt je belangrijkste dag, dan fiets he gezwind (nou ja) over de Pyreneën heen. Dat wordt klimmen maar ondertussenis je conditie dusdanig goed dat dit geen probleem kan zijn. Hou je goed! Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De zwaarste tocht voor vaderdag gehouden? bestaat er een mooier kado? We zullen hier, zoals steeds, aan je denken!
    En ondertussen hou ik de mama wat gezelschap en maken we vanavond vole vent! (zij mag de balletjes rollen :) )
    zoen!

    BeantwoordenVerwijderen