woensdag 13 juni 2012

Dag 24 : Logroño - Sto. Domingo de la Calzada: 58 km

Eerst nog een mooie kijk op de plaats van de kathedraal van Logroño.
Vanmorgen vroeg opgestaan. Ik zat om 8 uur al op de fiets. Morgenstond heeft goud in de mond!
Ik ging vandaag voor een kleine 60 km. Niet te moeilijk, maar toch een paar nijdige klimmetjes! Nu, was hier voor de lunch. De kathedraal met de haan en de kip is natuurlijk dé curiositeit hier. Maar ze hebben ook aan de dorstige fietser gedacht!
De kathedraal is in typische Spaanse barok: redelijk overladen vanbinnen. De kip en de haan dateren al van de veertiende eeuw: sindsdien zitten er altijd een witte kip en haan in een kooi.
Een echtpaar uit Duitsland, ging met hun zoon van 18 jaar op bedevaart naar Santiago. Ze maakten etappe in een herberg in Santo Domingo, en de jonge dochter van de waard werd smoorverliefd op de jongeman, die haar liefde echter niet beantwoordde. Om zich te wreken verstopte ze in het reisgoed van de jongeman een zilveren schaal, en, eens de familie vertrokken was, beschuldigde ze de jongeman van diefstal. De schaal werd natuurlijk gevonden, en de jongeman opgeknoopt. Toen zijn ouders bij het lijk treurden, zei hij hen dat hij niet dood was omdat hij niet schuldig was. De ouders stapten naar de rechters, die hen uitlachten en zeiden: "uw zoon is zo levend als mijn gebraden kiekens hier." Waarop de gebraden haan begon te kraaien en de kip te kakelen. En zo komt het dat sinds die dag er steeds een witte kip en dito haan in de kerk verblijven. En ik kan u verzekeren dat de haan er lustig op los kraait!
Nou goed. Santo Domingo de la Calzada is een slapend stadje. Het is er nu echt warm. Eindelijk warm: vanmorgen was het zo koud, en ik ben over halfweg weer eens van kleren gaan veranderen in een bar.
Morgen naar Burgos. Een kleine 90 km zegt de ritwijzer mij. Nogal wat klimmetjes, maar niet venijnig (tot 5 %, maar ook eentje van 14 % : dat wordt te voet, denk ik, met mijn 15 kg bagage). Ik moet morgen weer stijgen tot 990 meter. Burgos ligt op 860 meter.  En hiermee zal ik ook de Rioja verlaten, en Castilië-Leon binnenrijden, na Andaloucia de grootste regio van Spanje.
Mijn was hangt te drogen, blogje is gemaakt. Nu ga ik een tukje doen. Hasta mañana!


1 opmerking:

  1. doet me wat denken aan de legende met de stenen broden, in de kerk van Steenokkerzeel. :)

    BeantwoordenVerwijderen