zondag 10 juni 2012

Dag 21 : Saint Jean Pied de Port - Roncesvalles: 28 km

Jongens, wat ben ik met een bang hart opgestaan: ging ik dat hoog ding wel overkunnen? Mijn obsessie van bij het begin. Dus eerst Santiago nog eens gaan groeten bij de kerk in Saint Jean...
De klim was, zoals verwacht, niet van de poes, maar het ging. Ik heb 20 km in één ruk uitgefietst, maar toen moest ik danig effe plassen... Was toen een drietal kilometer van de top. Heerlijk aankomen is dat, maar guur weer, en deftige tegenwind.
Dat is wel bijna 1000 meter hoger dan Saint Jean dat op 136 meter ligt. Ik was echt bekaf, maar zo ontzettend tevreden! Het weer is er niet naar. Niet enkel gore wind, maar nu ook gietende regen buiten. Dat is me net, net bespaard, maar de wandelaars/fietsers die hier nu binnenstappen zijn net natgezeikte merinhoschapen. Het hotel moet een oud klooster zijn, zou net zo een parador kunnen zijn. Roncesvalles telt 29 inwoners geloof ik. Er staat dus enkel een godverlaten romaanse kapel, dit hotel en nog een hostal met restaurant waar ik vanmiddag heerlijk gegeten heb.
De kerk was open. Daar is het wel druk: iedereen brandt een kaarsje voor een behouden verdere tocht, en Santiago houdt uiteraard een oogje in het zeil.
Aan de straat hier, staat een plakkaat: Santiago de Compostella, 790 kilometer. Ik heb nu 1400 en een beetje op de teller staan. Ga hem weer op nul zetten voor de derde grote rit van Roncesvalles naar Santiago. Morgen rijd ik om Pamplona heen, om te belanden in Puente de la Reina, een kleine 70 km denk ik. Hopelijk donderdag in Burgos en dat wil zeggen zondag in León.
De berichten die ik krijg van familie en vrienden doen deugd. Vandaag nog van Sven en Katrin: mooi!
't Is niet dat ik mijn eigen gezelschap nu stilletjes aan beu word (gelukkig was er wel Klo's aanwezigheid van Tours tot Arcachon), maar enfin, alleen is toch maar alleen. Ik praat iedereen aan. Vandaag nog een motorrijder uit Berlijn boven op de berg, en nu net een koppel moedige mensen uit Amsterdam die de tocht heen en weer doen. Ze waren doornat. Normaal kamperen ze, maar in dit weer hebben ze bijselijk besloten een hotelkamer te boeken. En zo hoor ik nog verhalen van anderen.  Nu ga ik mijn stempeltje halen. Hasta mañana!

3 opmerkingen:

  1. Proficiat! Sofie en ik zullen ook een t-shirtje dragen met PAPA IS MIJN HELD! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel proficiat zeg, wij zijn blij te lezen dat het goed is gegaan, maar dat kon toch niet anders zo een gemotiveerd man zoals jij.Twee derden en zelfs iets meer zitten er al op, messchien zal het wel nog eens tandengeknars worden...Maar wij zijn fier op wat je al gepresteerd hebt.Dikke smak van ons twee.Nu je in Spanje zit zal het weer beter worden want wij hebben hier vandaag 35°
    Komaan er voor gaan man!!!!!!je kunt het

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoop dat het vandaag beter weer was, iets minder zwaar en veel volk op de weg voor een babbeltje!
    Lieze begint toch ook meer en meer vraagtekens te zetten. als ze bij jullie binnenkomt gaat ze nog steeds zoeken naar Pepe, tevergeefs. dan doet ze een 'apu' gebaar. Als we het over Pepe hebben dan hebben we alle aandacht en denkt ze wijzer te worden. helaas verstaat ze de uitleg nog niet echt. Els heeft je foto's van de blog laten zien en zelfs met baardje, helm,... herkende ze nog 'PEPE'!
    Veel succes vandaag en de andere dagen

    BeantwoordenVerwijderen